søndag 26. mai 2013

Toppandas historie

Under et besøk på Prestvannet oppe på Tromsøya forleden, fikk jeg øye på et toppandpar i ei lita råk nord i vannet (dette var for et par uker siden). Som sedvanlig var det hannfuglen med sin topp, sine guloransje øyne og sort- og hvitglinsende fjærdrakt jeg først la merke til.


Toppand hann på Prestvannet



















Imidlertid var det hans mer uanselige make som etterhvert fanget interessen.
Jeg oppdaget at hun hadde en blank aluminiumsring om venstre fot.
Hun var altså ringmerket, men hvor og når?

Toppand hunn med ring

















Det var ikke mulig å lese av ringen der og da.
Men da jeg hadde lastet ned bildene på dataen og forstørret et par av dem kraftig,
kunne jeg se at hun bar en ring fra Stavanger museum med nr.4224323


























Det lot seg gjøre å lese av ringen





















Jeg fikk raskt svar da jeg la ut observasjon på gruppa fuglinord@yahoogroups.com
Morten Helberg fra Ytre Enebakk skriver:
"Ja dette var ei av mine gamle flammer, merket som voksen hunn på Prestvannet 11.08 2000.
Minst 14 år gammel altså, men rene ungdommen i forhold til det som står oppgitt til europeisk aldersrekord, på sidene til EURING kan man leseat ei dansk toppand ble skutt etter 45 år...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar